Czy wiesz, że nie zawsze to co w regulaminie wynagradzania to obowiązujące ? Przykładowo istnieją dwa rodzaje premii – premia uznaniowa (wg niektórych prawników nie jest to żadna premia tylko po prostu nagroda) i premia regulaminowa. W sytuacji kiedy mamy do czynienia z konkretnym wskazaniem w jakich przypadkach premia jest wypłacana, jak często itd, mamy do czynienia z premią regulaminową. Premia regulaminowa nie może zależeć od uznania dyrektora. Taka premia albo jest albo jej nie ma. Wynika z tego, że jeżeli mamy do czynienia z konkretnym wskazaniem warunków premii, warunków, częstotliwości itd. jej wypłacania, to choćby w regulaminie było wskazane, że wypłata takiej premii zależy od uznania dyrektora – to nie, nie zależy od uznania. Taka premia ma być wypłacona i już. Można o nią walczyć w Sądzie.
Innym rodzajem premii jest premia uznaniowa ale w przypadku premii uznaniowej nie wskazuje się żadnych warunków – pracodawca zawsze może przecież uznać, że ktoś zasłużył na nagrodę.
A jak jest w Waszych regulaminach wynagradzania ? Czy układający regulamin pamiętał o różnicach pomiędzy premią uznaniową a regulaminową ?
Wpis opublikowany pierwotnie na Facebooku: https://www.facebook.com/adwsikorska/posts/180223378494806